Sztuczna inteligencja

W dniu 15 marca gościliśmy w naszej szkole pana Andrzeja Iskrzyckiego – trenera w zakresie nowoczesnych technologii w edukacji /PCEN oddział Rzeszów/, który dla klas informatycznych poprowadził zajęcia z zakresu sztucznej inteligencji i jej zastosowania w nauczaniu.

sztuczna inteligencja.jpeg

Sztuczna inteligencja (SI) odgrywa coraz większą rolę w różnych dziedzinach życia, w tym także w edukacji. Umożliwia m.in. analizę ogromnych ilości danych edukacyjnych. Systemy oparte na SI mogą śledzić postępy uczniów, identyfikować ich mocne i słabe strony oraz dostarczać spersonalizowane rekomendacje. Nauczyciele mają dostęp do szczegółowych raportów, które pomagają zidentyfikować obszary wymagające większej uwagi. Dzięki temu możliwe jest indywidualne podejście do każdego ucznia, dostosowane do jego potrzeb i tempa nauki. Sztuczna inteligencja w analizie danych edukacyjnych umożliwia również identyfikację trendów i wzorców w uczeniu się, co może pomóc
w doskonaleniu procesów nauczania. Ponad to bierze udział we wspomaganiu nauczycieli w automatyzacji pewnych procesów nauczania. Przykładem może być automatyczna ocena prac domowych czy testów. Dzięki temu nauczyciele mają więcej czasu na indywidualne wsparcie uczniów, opracowywanie lekcji i doskonalenie swoich umiejętności. Automatyzacja procesów może również pomóc w efektywniejszym zarządzaniu czasem lekcyjnym, co przekłada się na lepsze wykorzystanie czasu nauczania. Sztuczna inteligencja może wspierać uczniów poprzez oferowanie narzędzi do samodzielnej nauki, takich jak interaktywne aplikacje edukacyjne czy programy treningowe, wspierać uczniów w rozwijaniu umiejętności poznawczych. Dzięki zaawansowanym algorytmom i systemom adaptacyjnym, SI może dostarczać spersonalizowane materiały edukacyjne, dostosowane do poziomu i stylu uczenia się ucznia, oferować interaktywne narzędzia, które pomagają w rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, kreatywności i rozwiązywania problemów. Przykładami są tu aplikacje do nauki języków obcych, symulacje laboratoryjne czy programy do nauki matematyki.

Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja w edukacji stawia również przed nami wyzwania i zagrożenia. Jednym z najważniejszych aspektów jest zapewnienie odpowiedniej ochrony danych uczniów. Konieczne jest wprowadzenie ścisłych zasad
i regulacji dotyczących gromadzenia, przechowywania i wykorzystywania danych edukacyjnych. Ponadto, istnieje ryzyko, że niektóre umiejętności społeczne, takie jak komunikacja interpersonalna czy współpraca, mogą zostać zaniedbane w procesie uczenia się opartym na SI. Ważne jest, aby sztuczna inteligencja była narzędziem, które służy nauczycielom i uczniom, wspierając ich w procesie nauki i rozwoju, ale nie zastępowała potrzeby interakcji międzyludzkiej.

Na skróty